Gratulerer, Rogaland teater

Tekst: Kristin Aalen    

Rogaland teater har greid det igjen - å bli lagt skikkelig merke til av Hedda-juryen. Sju nominasjoner til Orlando er imponerende og fullt fortjent.

To av de nominerte: Nina Ellen Ødegård som Orlando og Even Stormoen, her som dronning Elisabeth 1. (Foto: Stig Håvard Dirdal, Rogaland Teater)

To av de nominerte: Nina Ellen Ødegård som Orlando og Even Stormoen, her som dronning Elisabeth 1. (Foto: Stig Håvard Dirdal, Rogaland Teater)

Jeg skrev i min anmeldelse for Stavanger Aftenblad at å dramatisere Virginia Woolfs roman «Orlando» fra 1928 passer perfekt til vår egen tidsånd der kjønnsidentiteter diskuteres åpent og mennesker avviser bastante svar på livets mening.

Det er strålende at Heddaprisens jury har falt så ettertrykkelig for oppsetningen av den særpregede engelske boka.

Den engelske forfatteren var langt foran vår tid (homofili var forbudt i Norge fram til 1972; Kim Friele var åpent lesbisk fra 1965.) I Bloomsbury-kretsen i London etter 1. verdenskrig hadde Woolf et forhold til forfatteren Vita Sackville-West, noe begge kvinners ektemenn aksepterte.

Vita er inspirasjonskilden til Woolfs fantasifulle, poetiske og fantastiske roman om Orlando, en adelsmann hun følger fra slutten av 1500-tallet gjennom 400 år (!). Underveis skifter hovedpersonen identitet og blir kvinne.

Blandet kjønnsidentitet

Likevel handler «Orlando» knapt om homoseksuelle forhold, men snarere om mennesker som oppleve at de rommer både en maskulin og en feminin identitet. 

Regissør Sigrid Strøm Reibo er dyktig til å vise dette og fortjener virkelig en nominasjon for Beste regi.

Det tvekjønnede perspektivet framtrer på komisk vis idet Even Stormoen spiller ikke bare engelske konger, men også to dronninger Elisabeth samt Victoria 1., eller da Øystein Martinsen levendegjør Woolfs kostelige raljering med erkehertuginnen Harriet som blir til erkehertug Harry.

Oppsetningen av Orlando er også nominert til Beste videodesign. (Foto: Stig Håvard Dirdal, Rogaland Teater)

Oppsetningen av Orlando er også nominert til Beste videodesign. (Foto: Stig Håvard Dirdal, Rogaland Teater)

Den visuelle leken med kjønn bygger opp om erkjennelsen som vokser fram i Orlando etter hans første erfaringer med elskov. Han er på god vei til å gifte seg, men blir lidenskapelig forelsket i russiske Sasja. Poesien og den vinterlige settingen fra et iskaldt London er nydelig ivaretatt.

Dette skjellsettende eventyret ender så sørgelig at Orlando mister troen på kjærligheten, noe regissøren får godt fram, utmerket hjulpet av Kamilla Grønli Hartvig som Sasja og Nina Ellen Ødegård som Orlando, og strålende underbygget av danserne Cassandra Loo og Erlend Auestad Danielsen.

Beste videodesign

Deres omfavnelser er så heftige, deres dialog - vist i videoprojeksjon - lyser så intenst av lykke at sviket virker desto mer hjerteløst da Orlando står alene igjen.

Så har da også Heddajuryen lagt merke til nettopp bruken av video i forestillingen og nominert den til Beste audiovisuelle design på grunn av Boya Bøckmans videodesign og Simon Revholts komposisjon. 

Selv ga jeg i min anmeldelse ros til hele ensemblet for å ha skapt en visuell og teknisk fascinerende forestilling. Rogaland Teater brukte tidligere en langt enklere videofilming som virket mer amatørmessig. Projeksjonene nå er godt integrert i scenografien og fungerer utmerket.

Forlanger du å få følge tradisjonelle dramaturgiske regler, kan «Orlando» forvirre og skuffe. Men innstiller man seg på en poetisk og humoristisk frekvens og lar de visuelle inntrykkene og de originale fortellergrepene virke, framstår dette som en særdeles forfriskende og vakker teateropplevelse som gjerne kan belønnes med prisen for Årets forestilling.

Edda av Robert Wilson

Av konkurrentene til Orlando bør særlig Edda av den amerikanske multikunstneren Robert Wilson nevnes som er nominert til Årets forestilling og Beste scenografi.

MIn anmeldelse av den forestillingen kan du lese her.

Sluttbildet i Edda av Robert Wilson. Odin og volven reiser mot en bedre framtid etter Ragnarok. (Foto: Lesley Leslie-Spinks, Det norske teatret)

Sluttbildet i Edda av Robert Wilson. Odin og volven reiser mot en bedre framtid etter Ragnarok. (Foto: Lesley Leslie-Spinks, Det norske teatret)

 

 

Utvalgte Hedda-nominasjoner 2017:

Orlando:

Beste kvinnelige hovedrolle (Nina Ellen Ødegård)

Beste mannlige medspiller (Even Stormoen)

Beste regi (Sigrid Strøm Reibo)

Årets forestilling

Beste scenografi og kostymedesign

Beste audiovisuelle design (videodesign og komposisjon)

Beste scenetekst.

Edda:

Årets forestilling (av Robert Wilson) 

Beste scenografi og kostymedesign

Kristin Aalen