Skrekkblandet fryd for våre hjerter

Tekst: Kristin Aalen                 Alle foto: Stig Håvard Dirdal

Terningkast: 6

For en kjempeidé å sette opp ”Det tusende hjertet” på ny! Lykkekastet er at Tore Renberg har gjort stykket mørkere, og at Mareike Wang briljerer som ond hjertetyv.

Nana Nekarina (Mareike Wang) gotter seg over å ha stjålet nok et hjerte. Irina (Oddrun Valestrand) forsøker forgjeves å berge det.

Nana Nekarina (Mareike Wang) gotter seg over å ha stjålet nok et hjerte. Irina (Oddrun Valestrand) forsøker forgjeves å berge det.

Tore Renberg har skapt et univers der han ber oss henge av snusfornuften i garderoben. Så belønner han oss med den klassiske kampen mellom godt og ondt, ispedd en undring over tilværelsens gåter. Finnes det mer mellom himmel og jord enn det vi ser? blir det spurt. Det åpnes for at svaret er ja.

Dertil er det noe magnetisk tiltrekkende med en skurk som er i slekt med H.C. Andersens Isdronningen og hennes moderne avlegger Elsa i filmen ”Frost”.

At heksa Nana Nekarina stjeler det tusende hjertet, skal selvfølgelig tolkes symbolsk. Renbergs drama taler til alle aldersgrupper når han dikter om mennesker som blir frosne i sjelen fordi de har mistet evnen til å være sinte og glade, til å gråte og elske.

Denne dimensjonen blir utmerket formidlet i sangtekstene (forbilledlig trykt i teaterprogrammet). Som da gamle Aleksander synger ut sin fortvilelse over at hjertet hans er stjålet: ”Min verden e tatt fra meg / Mitt hjerte e tatt fra meg / og ingenting føler eg, ingenting.”

Glitrende Wang

Regissør Bjørn Ravn Carlsen får først skuespiller Mareike Wang som Nana til å liste seg mystisk rundt på hjertejakt. Men snart vokser hennes tilstedeværelse og kappen hennes forvandles til en skremmende slange som hypnotiserer 13-åringen Nina mens hun forsøker å hjelpe Aleksander.

Modige Nina (Tirill Gillies) og hennes engstelige bror Anton (Kristoffer Øverby) vil hjelpe mannen som har fått frastjålet hjertet sitt.

Modige Nina (Tirill Gillies) og hennes engstelige bror Anton (Kristoffer Øverby) vil hjelpe mannen som har fått frastjålet hjertet sitt.

Dermed rives også jentas hjerte ut. Premierekveldens unge skuespillere, Tirill Gillies og Kristoffer Øverby, gjør en flott jobb som søskenparet Nina og Anton. De framstiller et spenn av følelser, ikke minst Antons erkjennelse av å være redd.

Wangs sykt sminkede ansikt og nådeløse latter understreker hvor grisk Nana er. Hennes syngemåte i låten ”Det tusende hjerta” er så slesk at du kan kjenne henne gripe om hjerterøttene. ”Nå har eg det som du trenger / Ingenting banke i deg lenger”, hveser hun.

Kan det gjøres bedre? Neppe.

Absurd komikk

Tore Renberg har skrevet en passe sprø handling som minner om Roald Dahls galskap. Det gir rom for lattervekkende absurditeter som balanserer fint mot det mørke alvoret – som når organsamleren Irina, friskt spilt av Oddrun Valestrand, har fylt huset sitt med innvoller og kroppsdeler. Det kunne blitt like makabert som figurene til 1400-tallsmaleren Hieronymus Bosch som pryder kulissene. Men når en flokk barn blir kledd ut som kjempeører, munn, nese, øyne og bein, blir surrealismen så komisk at ubehaget dempes.

Seksbarnsmoren Anna Engdahl (Lea Kaldestad Schur) ved tidsmaskinen.

Seksbarnsmoren Anna Engdahl (Lea Kaldestad Schur) ved tidsmaskinen.

Humoristiske avbrekk gir også en svensk togkonduktør som viser vei til familien Engdahl, alle festlig spilt av barneteatermedlemmer i Lag Anton. Familien eier tidsmaskinen som hjelper hovedpersonene med å berge Nanas ofre.

Her må særlig nevnes Lea Kaldestad Schur som seksbarnsmoren Anna. Hun former sin skikkelse med en strålende energi i samspill med sin bortskjemte sønn Bjørn, artig tolket av Dennis Rafaelsen Ekrheim.

Musikken

Jeg så ikke oppsetningen for 10 år siden da musikken til Janove Ottesen ble framført med fire musikere, og kan vanskelig sammenligne. Sikkert er at det nå svinger av det studioinnspilte tonefølget og de 13 låtene som framføres. Sangpedagog Hanne Hjertenes Mæland har fått 20 barn og unge til å framføre sangene friskt og humørfylt.

Summen av det hele er en deilig veksling mellom latter og skummelt alvor. Tore Renbergs ”Det tusende hjertet” er blitt en skrekkblandet frydopplevelse dere må løpe av sted og se.

Publisert i Stavanger Aftenblad 16. oktober 2017. Hele anmeldelsen kan du lese her.

Det tusende hjertet

Av: Tore Renberg

Regissør: Bjørn Ravn Carlsen

Komponist: Janove Ottesen

Sangpedagog: Hanne Hjertenes Mæland

Scenograf: Even Børsum

Kostyme: Ingrid Nylander

Med: Mareike Wang, Oddrun Valestrand

Lag Anton (på premieren): Tirill Gillies, Kristoffer Øverby, Heine Røise, Herman Pedersen Hilde, Trym Ekrheim, Lea Kaldestad Schur, Emma Bø Hoff, Sara A. Goa, Cali Egeland Rodvelt, Sofie A. Huus, Julie Huus, Dennis Rafaelsen Ekrheim, Emilie Hausken, Henry Strøm, Christian Dahle, Iben Holme Sannung, Erlend Henriksen, Sikia Masters Heien, Guro Godeset.

Sted: Hovedscenen, Rogaland Teater.

Varighet: 1 time 50 minutter.

Kristin Aalen