Ikke overbevisende thriller

Kristin Aalen

KINGS BAY

Terningkast: 3

Det beste med Kings Bay er å se at artisten Kari Bremnes klarer seg hederlig som skuespillerdebutant. Men storyen er treigt klippet og sliter med troverdigheten.

  Kari Bremnes spiller journalisten Harrieth Hansen som jobber i avisa Nordlys i Tromsø.

Kari Bremnes spiller journalisten Harrieth Hansen som jobber i avisa Nordlys i Tromsø.

Regissør Stig Svendsen har sannelig ikke gjort det lett for seg der han går inn i en thrillersjanger som Hollywood mestrer til fulle.

Et kroneksempel er ”Alle presidentens menn” fra 1976. Dustin Hoffman og Robert Redford spilte journalistene i The Washington Post som avslørte Watergate-skandalen, hvilket førte til at president Nixon trakk seg.

Kan lignende ingredienser benyttes med troverdighet i lille Norge i 2016? Klarer vi å tro på at journalister trues på livet av ymse etterretnings- og sikkerhetstjenester dersom man graver opp et nedstøvet politisk spøkelse fra 1962?

Jeg overbevises ikke om at svaret er ja.

Gasseksplosjon

Nå er det rikelig med godt stoff i den 55 år gamle tragedien der 21 nordmenn mistet livet i en metangasseksplosjon i en av kullgruvene ved Ny Ålesund i Kongsfjorden på Svalbard.

Lignende ulykker hadde drept til sammen 43 mann der på 1940- og 50-tallet. Kings Bay-driften ble likevel startet opp igjen av Gerhardsen-regjeringen på betingelse av at det skulle være helt trygt å jobbe i gruvene. Det endte med at Arbeiderparti-regjeringen måtte gå av etter en rapport som påviste grove brudd på sikkerhetsforskriftene i 1962.

Men granskningene forklarte aldri fullt ut hvorfor metangass lekket ut nok en gang. Det er her mulighetene for konspirasjonstenkning gis rikelig grobunn ved å peke mot politiske årsaksforhold.

Ulykken skjedde bare én uke etter Cubakrisen da verden sto på randen av atomkrig som følge av konfrontasjoner mellom Sovjetunionen og USA. Mistenkelig? Hm.

Kamp om oljeleting

Kari Bremnes´ drevne journalistfigur, Harrieth Hansen i avisa Nordlys i Tromsø, dyttes med andre ord tilbake til den kalde krigens dager og fores av en ukjent person med informasjon om gamle ugler i mosen.

  Ble russerne fornærmet da Norge ville gi enerett til oljeleting i Kongsfjorden i 1960? spør Stig Svendsen i sin thriller.

Ble russerne fornærmet da Norge ville gi enerett til oljeleting i Kongsfjorden i 1960? spør Stig Svendsen i sin thriller.

Bakteppet til det hun langsomt finner spor av, kan antydes: Det foregikk en kamp mellom stormaktene om hvem som skulle få lete etter olje på Svalbard. Regissør og manusforfatter Svendsen drar her veksler på stoff som Monica Kristensen skriver om i sin bok ”Kings Bay-saken”. Her redegjør hun for at det amerikanske oljeselskapet Caltex i 1960 fikk en avtale med selskapet Store Norske om enerett til oljeboring på kullkompaniets eiendommer på Svalbard.

Men en slik enerett var politisk provoserende for russerne all den tid Svalbardtraktaten åpnet for at også det sovjetiske gruveselskapet Arktikugol burde få slippe til.

Nei da, jeg har ikke røpet for mye av handlingen ved å si at filmen vil ha oss til å tro at gassulykken kom som en følge av maktkamp mellom USA og Sovjetunionen om retten til oljeleting.

Thrilleraktig

Når konspirasjonen skal omsettes til thrillerformat, lykkes Svendsen et stykke på vei ved hjelp av gamle lydbånd, trusler mot og telefonavlytting av de som vil finne sannheten, samt et mistenkelig dødsfall. Rikelig med eksteriørbilder av Tromsø gir en vinterlig stemning som kler stoffet.

Men stadig faller forsøkene på å skape spenning døde til jorden. For ofte bærer dialogene preg av å være replikker som skal forklare plottet for å sikre at vi kinogjengere henger med.

Flere klipp er for treige, og enkelte scener virker amatørmessige, som da noen sniker seg rundt journalistens leilighet. Filmingen her blir rent overtydelig.

At Harrieth og hennes unge kollega kjører en bomtur ut av Tromsø for å lete opp en mann de jakter på, er eksempel på scener som verken tilfører plottet noe nytt eller øker spenningskurven.

  Den erfarne journalisten Harrieth (Kari Bremnes) og hennes unge, lovende kollega (André Sørum).

Den erfarne journalisten Harrieth (Kari Bremnes) og hennes unge, lovende kollega (André Sørum).

Det er rart med det - i amerikanske filmer kjøper vi at skurkenes biler står klar til å meie ned sine ofre idet de kommer ut av en bygning eller garasje. At det samme skjer i Tromsøs gater, er langt vanskeligere å svelge.

Jeg har aldri vært i tvil om at KGB og CIA har vært og er drevne i bruk av stygge knep for å dysse ned skandaleavsløringer. Dessverre lykkes ikke Stig Svendsen i å overbevise meg om at norske etterretningsfolk er like rå.

Kings Bay

Thriller

Regi/manus: Stig Svendsen

Med: Kari Bremnes, André Sørum, Kim Sørensen, Randolf Walderhaug, Kristian Figenschow, Maria Bock, Jørgen Langhelle.

Norge 2017

1 time 34 miutter

Aldersgrense: 9 år

Kristin Aalen