Nå må Joner lære å dirigere

Tekst: Kristin Aalen     Foto: Marie von Krogh

REPORTASJE: Kristoffer Joner skal spille dirigent i en ny dramafilm. Nylig besøkte han Stavanger symfoniorkester for å se hvordan en proff dirigent jobber.

  - Å se hvordan dirigent Christian Vasquez kommuniserer med musikerne og hvor fort de jobber, er overraskende, synes skuespiller Kristoffer Joner. Til høyre produsent Jarle Bjørknes i produksjonsselskapet Incitus.

- Å se hvordan dirigent Christian Vasquez kommuniserer med musikerne og hvor fort de jobber, er overraskende, synes skuespiller Kristoffer Joner. Til høyre produsent Jarle Bjørknes i produksjonsselskapet Incitus.

– Jeg er ingen research-type. Men wow, å være til stede i konsertsalen da Christian Vasquez øvde med orkesteret, ble en intens opplevelse. Det var vanskelig å lande etterpå, sier Kristoffer Joner og drar hånden gjennom det bølgende håret.

- Ba-ra-ta-ta-ta-ta-ram! roper en t-skjortekledd Vasquez fra dirigentplattformen for å få strykerne til å holde rett tempo i et vrient parti av Béla Bartók. Brått avbryter han dem, vil ha omstart fra takt 22, får musikerne i gang igjen mens hans veiver med armene, fortere og fortere, stanser på ny og sier: - Prøv å spille dette partiet utenat, det er mulig.

Det er dag 2 av Joners besøk i Fartein Valen-salen, og vi spør om han vil fotograferes med taktstokken i hendene foran musikerne. Svaret kommer kontant: - Å nei, jeg ville blitt så nervøs! Men jeg har fått stille Vasquez noen spørsmål.

Kjærlighetshistorie

For ett år siden fikk produsent Jarle Bjørknes i stavangerselskapet Incitus lese manus til History of love av den slovenske regissøren Sonja Prosenc.

- Fortellingen traff meg. Det handler om en ung kvinne, Iva, som har mistet moren sin i en ulykke. Fordi hun selv er hørselshemmet, har hun ikke kunnet ta del i morens musikkopplevelser. Så kommer hun på sporet av Erik, gjestedirigent i byen, og oppdager at han og moren hadde et kjærlighetsforhold. Sammen gjenskaper de fortiden.

-  Var Kristoffer Joner et opplagt valg for rollen som orkesterdirigent?

  - Vi fant raskt tonen sammen under prøvefilming i Slovenia sist sommer, sier Kristoffer Joner og regissør Sonja Prosenc.

- Vi fant raskt tonen sammen under prøvefilming i Slovenia sist sommer, sier Kristoffer Joner og regissør Sonja Prosenc.

- Egentlig ikke. Vi har lett for å se ham for oss i nevrotiske roller. Men jo mer jeg leste i manuset, desto mer tenkte jeg: Erik er jo Kristoffer. Og da jeg fikk sendt bilder og noen videolinker av Joner til regissøren, svarte hun at det var han de var på jakt etter.

- Jeg visste at dirigenten i manuset mitt måtte være utlending, sier Prosenc til Aftenbladet. - Det eneste Erik har felles med den kvinnelige hovedpersonen, er at begge elsket samme kvinne, Ivas mor. Da Kristoffer besøkte oss i Ljubljana i august til prøvefilming, fant han straks tonen med skuespiller Doroteja Nadrah i rollen som datteren.

- Joner, hvorfor sa du ja?

- Jeg falt for det litt romantiske prosjektet med en nesten døv jente som blir svært kreativ i forsøket på å forstå sin mor. Jeg liker dramafilmer, og jeg liker Sonjas måte å jobbe på. Hun er behagelig å ha med å gjøre og arbeider med et lite crew. Det passer meg godt.

Resten av reportasjen finner du på Aftenbladet.no der den ble publisert 10. mars 2017.

 

History of love

Hva: Kristoffer Joners første hovedrolle i en internasjonal spillefilm.

Regi/manus: Sonja Prosenc fra Slovenia.

Produsenter: Slovensk, kroatisk, italiensk og norsk.

Norsk produsent: Incitus fra Stavanger.

Norsk bidrag: Hovedrolle, filmklipp, bildebehandling og spesialeffekter.

Innspilling: I Slovenia og Italia.

Orkester: Stavanger symfoniorkester skal muligens medvirke.

Budsjett: Av 12,7 millioner kroner vil 1,6 millioner komme fra Norge.

Kristin Aalen