Det vanskelige forholdet mellom mødre og døtre

Kristin Aalen 

Terningkast: 4

Vi trenger flere kvinner i norsk film. I så måte bidrar Hjemsøkt godt. At forholdet mellom mor og datter kan bli vondt, kan dessuten egne seg tematisk for en grøsser.

Den gravide Cathrine (Synnøve Macody Lund) blir kjent med ei nabojente (Ebba Steenstrup Såheim) da hun besøker barndomshjemmet på landet. Men skjønt de lager engler i snøen, dominerer heksene i grøsseren Hjemsøkt.

Den gravide Cathrine (Synnøve Macody Lund) blir kjent med ei nabojente (Ebba Steenstrup Såheim) da hun besøker barndomshjemmet på landet. Men skjønt de lager engler i snøen, dominerer heksene i grøsseren Hjemsøkt.

Maja Lunde, forfatter av den kritikerroste romanen Bienes historie, har i høst fått en mer lunken mottakelse for klimaromanen Blå.

Nå er det interessant å se henne som manusforfatter for en norsk skrekkfilm. Her borer hun i et rent psykologisk tema: Forholdet mellom mor og datter. Nettopp fordi vi håper at en slik relasjon skal være idyllisk og lykkelig, blir det desto vondere, for ikke å si sykere, når de gode følelsene glipper.

I romanene benytter Lunde flere tidsplan. Grepet dukker i mindre skala opp i Hjemsøkt i form av glimt bakover til hovedpersonens mor, tante og mormors skjebner.

Manusforfatter Maja Lunde borer i forholdet med mor og datter, indirekte iscenesatt i møtet mellom Cathrine (Synnøve Macody Lund) og nabojenta (Ebba Steenstrup Såheim). 

Manusforfatter Maja Lunde borer i forholdet med mor og datter, indirekte iscenesatt i møtet mellom Cathrine (Synnøve Macody Lund) og nabojenta (Ebba Steenstrup Såheim). 

Generasjonsspennet utgjør en interessant parallell til Joachim Triers grøsser Thelma fra tidligere i høst. Men der han skrittet tydelig over i det overnaturlige, holder Lunde seg mer innenfor det psykologisk-realistiske med psykiatriske innslag, skjønt barnet med hekseaktige evner finnes i begge filmer.

Fortidens traume

Under Schizofrenidagene i Stavanger nylig ble det diskutert om traumer er en psykisk erfaring man bør legge lokk på fordi det er skadelig å snakke det vonde fram igjen. Eller er det tvert imot forløsende å hente opp noe forferdelig som skjedde langt tilbake i tid?

Hjemsøkt velger det siste.

Den vakre, men kjølige Cathrine har blitt gravid for første gang med sin partner Markus. Men hvorfor klarer hun ikke tanken på å bære fram barnet?

Like før lille julaften, da hun skal til legen for å ta abort, hjemsøker fortiden henne ved at hennes gamle far dør. Dermed må hun reise til barndomshjemmet på landet for å forberede salg av huset.

Huset i snøen

Enhver som har sett noen grøssere gjenkjenner klisjeen med det gamle huset der det knirker i dører og knaker på loft straks hovedpersonen stiger over terskelen.

Det knirker i dører og knaker i loft straks hovedpersonen stiger over terskelen til barndomshjemmet.

Det knirker i dører og knaker i loft straks hovedpersonen stiger over terskelen til barndomshjemmet.

Det irriterende er at spillefilmdebutant Carl Christian Raabe benytter seg av for mange brå smell for å sette en støkk i oss. Heldigvis demper han gradvis dette slik at ubehaget i historien som nøstes opp, får gripe tak.

Kontrasten mellom hvitt for idyll og svart for destruktive krefter blir usedvanlig godt framstilt ved at den drevne fotografen Philip Øgaard har filmet et landskap på Hadeland i vakker nysnø. Slik kan grøssene inni det staselige gamle våningshuset balanseres med den hvite skjønnheten utenfor. På overflaten ser alt uskyldsrent ut, bak veggene råder mørkets og dødens krefter.

Sterke hovedroller

Det jeg liker best med Hjemsøkt, er at den kvinnelige hovedpersonen ikke er det sedvanlige vakre halehenget til en mannlig hovedrollefigur.

Synnøve Macody Lund levendegjør en sterk kvinneskikkelse som tør å gå inn i fortidens vonde opplevelser.

Synnøve Macody Lund levendegjør en sterk kvinneskikkelse som tør å gå inn i fortidens vonde opplevelser.

I rollen som Cathrine fyller skuespiller Synnøve Macody Lund scene etter scene med en rett blanding av usikkerhet, angst, men også stor kraft i møte med fortiden. For å hanskes med gespenster og mareritt sender hun flere menn på dør før hun rydder opp på egen hånd. Bra!

Hjemsøkt har også en sterk barnerolle. Ebba Steenstrup Såheim, datter til Henriette Steenstrup og Fritjov Såheim, er glitrende i rollen som nabojenta som Cathrine blir kjent med på landet. Det er imponerende hvilket bredt følelsesregister niåringen formidler, trolig godt hjulpet av Raabes regi.

Svakheter

Hjemsøkt er ikke perfekt. Flere biroller, ikke minst Jorunn Kjellsby som nabokjerring, burde vært utviklet bedre. Lunde har vevd inn for mange løse trådstumper og uklare motiver som får henge og dingle.

Det er synd, for det ulykkelige kvinneperspektivet i skjulte familiehistorier fortjener grundig belysning – i mange filmsjangre.

Publisert i Vårt Land 23. november 2017

Hjemsøkt

Grøsser

Regi: Carl Christian Raabe

Med: Synnøve Macody Lund, Ebba Steenstrup Såheim, Ken Vedsegaard, Robert Skjærstad, Jorunn Kjellsby

Manus: Maja Lunde

Foto: Philip Øgaard

Norge 2017

1 time 19 minutter

Aldersgrense: 15 år

Kristin Aalen