Terror, migranter og kjønnsskifte best i filmåret 2018

Kristin Aalen

Terrorangrepet på Utøya, migranters kamp for å overleve og en ungdoms strev med å få ny kropp har gjort mest inntrykk i filmåret 2018.

Kirgiseren Ayka (Samal Jeslijamova) løper rundt i Moskvas forblåste vintergater på leting etter arbeid.

Kirgiseren Ayka (Samal Jeslijamova) løper rundt i Moskvas forblåste vintergater på leting etter arbeid.

I år fikk vi tre filmer om 22. juli-tragedien. For meg er Erik Poppes gjenskaping av 72 terrorfylte minutter den sterkeste. Han minner oss på hvor grusomt ungdommene må ha opplevd ugjerningen.

Manuset, skapt i dialog med Utøya-overlevende, skildrer forvirringen, fortvilelsen og dødsangsten hos den fiktive personen Kaja, imponerende formidlet av skuespiller Andrea Berntzen.

En drivende motor blir Kajas ansvarsfølelse overfor lillesøsteren. Ubehaget setter klørne i en fram til nestsiste scene da vi får svar på om begge søstrene unnslipper terroristens kuler.

En av filmens sterkeste scener er da Kaja finner en alvorlig såret jente i skogen. Det er noe av det mest hjerteskjærende jeg har sett. Her forenes angst og samhold, smerte og omsorg mellom to unge som aldri burde opplevd noe så forferdelig.

Erik Poppe viser oss forvirringen, fortvilelsen og dødsangsten som Kaja gjennomlever på Utøya, imponerende formidlet av skuespiller Andrea Berntzen.

Erik Poppe viser oss forvirringen, fortvilelsen og dødsangsten som Kaja gjennomlever på Utøya, imponerende formidlet av skuespiller Andrea Berntzen.

Migranters kamp

I rekken av filmer som skildrer migranters kamp for å overleve, havner Ayka øverst.

Kasakhstanske Sergei Dvortsevoy skildrer en ung kvinne fra Kirgisistan som prøver å overleve i Moskva. Så fattig er Ayka at hun stikker av fra hospitalet der hun har født sitt første barn.

Dramaet får på rystende vis fram hvilke kår kirgisere bor og jobber under i den russiske metropolen. Skuespiller Samal Jeslijamova har en imponerende tilstedeværelse der hun løper rundt i nedsnødde gater på leting etter å skaffe seg arbeid for å betale tilbake en gjeld.

Kameraføringen bringer oss svært tett på hovedpersonen. Manuset overrasker med uforutsigbare og effektfulle vendinger, som da likegyldigheten overfor fattige migranters levekår settes i kontrast til middelklassens omsorg for syke kjæledyr.

Jeg satt i juryen som ga Ayka prisen for beste film i seksjonen Nye stemmer på Film fra Sør i november.

Født i feil kropp

Smerten ved å være født i feil kropp gir stoff til sterke fortellinger. I fjor kom den chilenske filmen En fantastisk kvinne. I år seiler Girl, en belgisk regissørdebut, opp blant årets beste.

15 år gamle Lara (Victor Polster) vil bli ballerina, men hun er født med guttekropp.

15 år gamle Lara (Victor Polster) vil bli ballerina, men hun er født med guttekropp.

15 år gamle Lara vil bli ballerina, men er født med guttekropp. Hun tas opp ved en ballettskole som krever hard trening. Parallelt får hun hormoner som skal forberede henne til en kjønnsbekreftende operasjon.

Rundt henne står familie og leger som vil at hun skal få den kroppen hun lengter etter. Men behandlingen kan bare lykkes hvis hun ikke blir stresset. Nettopp stress, usikkerhet og fortvilelse griper tak i Lara mens hun venter på å få et mer feminint utseende.

Fortellingen bygger på en sann historie. Regissør Lukas Dhont får meget godt fram hvor vanskelig det er å være ung og utilpass i egen kropp. Hovedpersonene spilles glitrende av Victor Polster som lykkes i å formidle Laras kamp for å bli den hun ønsker å være.

Publisert i Vårt Land 13. desember 2018

Utøya 22. juli

Regi: Erik Poppe

Med: Andrea Berntzen

Norge

 

Ayka

Regi: Sergei Dvortsevoy

Med: Samal Jeslijamova

Kasakhstan

 

Girl

Regi: Lukas Dhont

Med: Victor Polster

Belgia Nederland

Kristin Aalen