– Når jeg ser deg, vet jeg ikke hva jeg ser

Kristin Aalen

Film fungerer på sitt mest tankevekkende når den skildrer mennesker i et limbo mellom normalt og unormalt. Det klarer regissør Ali Abbasi i Grensen.

Tollinspektør Tina jobber ved svenskegrensen. Hennes utseende gjør en usikker på hva man ser. Er hun menneske eller troll? Fra filmen Grensen av Ali Abbasi.

Tollinspektør Tina jobber ved svenskegrensen. Hennes utseende gjør en usikker på hva man ser. Er hun menneske eller troll? Fra filmen Grensen av Ali Abbasi.

Dette er en av de forunderligste filmer som er laget på senere år. Den vant konkurransen Un certain regard i Cannes i mai og mottok den norske Kritikerprisen på filmfestivalen i Haugesund i august.

Overflatisk sett viser filmtittelen til det faktum at den kvinnelige hovedpersonen, Tina, jobber som tollinspektør ved svenskegrensen. Der sjekker hun bagasjen til passasjerer som kommer i land med båt.

Men veldig raskt får man et visuelt sjokk av å se Tinas ansikte. Hennes store nese, utstående panne og uryddige tanngard gir et neanderthal-lignende utseende. Når man ser henne, vet man ikke helt hva man ser. Er Tina et vanlig menneske?

Hun bor i et hus i skogen, på grensen mellom sivilisasjon og natur. Der er hun i sitt rette element når hun får møte rev og elg mellom trærne og bade naken i et tjern. Med ett avslører regissøren at hun har et arr etter en hale ved nederste ryggvirvel. Er Tina et troll?

Hennes like

Tina har ekstremt god luktesans. En dag sjekker hun bagasjen til en mann med et like merkelig utseende som henne selv. Vore heter han og samler på larver.

Man blir glad av å se Tina i møte med en som synes hun er vakker.

Man blir glad av å se Tina i møte med en som synes hun er vakker.

Et forunderlig kjærlighetsforhold oppstår mellom de to. Snart løper de i skogen, bader i tjernet og har sex ved fossen. Men brått endrer regissøren vår forestilling om hvem som er kvinne og hvem som er mann – Tina har en penis mens Vore føder et barn.

Grensen er vakker og vond på samme tid. Man blir glad av å se Tina møte en som synes hun er tiltrekkende. Samtidig er det trekk ved Vore som er destruktive. Riktig skremmende blir det da regissøren blander inn et byttingmotiv fra gamle eventyr. Det er vanskelig å forstå.

Men film som berører, kan ikke alltid være koselig. Av og til må vi tvinges over grensen til det ubehagelige.

I kjønnets grenseland

Det går linjer fra Grensen til filmer som viser hvor smertefullt det er å være født i en kropp man ikke føler seg hjemme i.

– Når jeg ser deg, vet jeg ikke hva jeg ser, snerrer Sonia til den transkjønnede Daniela i fjorårets chilenske film En fantastisk kvinne.  

Her viser regissør Sebastián Lelio hvordan mennesket med den unormale kroppen blir møtt med aggressive reaksjoner. Som transperson er Daniela født med mannlig anatomi, men kvinnelig kjønnsidentitet. Hun har nylig gjennomgått en kjønnsoperasjon, men heter fortsatt Daniel i identitetskortet. Det alternative pronomenet hen kunne vært brukt om henne.

- Når jeg ser deg, vet jeg ikke hva jeg ser, snerrer Sonja til den transkjønnede Daniela (Daniela Vega) i  En fantastisk kvinne.

- Når jeg ser deg, vet jeg ikke hva jeg ser, snerrer Sonja til den transkjønnede Daniela (Daniela Vega) i En fantastisk kvinne.

Tidlig i filmen dør Danielas eldre kjæreste Orlando. Raskt mistenkeliggjøres hun av helsepersonell og politi som insinuerer at hun er skyld i hans død. En skeptisk politietterforsker påtvinger henne en legeundersøkelse med full avkledning.

Scenen kunne blitt like ydmykende for skuespiller Daniela Vega – også hun transkjønnet – som den er for rollefiguren. Men regien er visuelt diskret og formidler hvor krenkende det er å bli saumfart kroppslig når det fysiske ikke samsvarer med det sosiale uttrykket.

Heldigvis lar Daniela lar seg ikke knekke. Støttet av en søster og en sangpedagog går hun med rak rygg videre skjønt hun trakasseres grovt av Orlandos familie. De formidler holdninger som er typiske for det latinamerikanske machosamfunnet i møte med homofili og transkjønnethet.

Det er en enestående rolletolkning, rørende utført av Vega. Sluttonen er vemodig, men også full av verdighet idet Daniela står på podiet i en konsertsal for å synge et klassisk repertoar med sin dype stemme.

Slik blir hun en kraftfull representant for en som nekter å la seg begrense av det majoritetssamfunnet mener er det eneste måten å være menneske på.

Publisert i PsykOpp desember 2018

Grensen (Gräns)

Drama/Fantasy

Regi: Ali Abbasi

Etter en novelle av John Ajvide Lindqvist

Med: Eva Melander, Eero Milonoff, Viktor Åkerblom med flere

Sverige 2018

1 time 41 minutter

Aldersgrense: 15 år

 

En fantastisk kvinne

(Una mujer fantástica)

Drama

Regi: Sebastián Lelio

Med: Daniela Vega, Francisco Reyes, Luis Gnecco, Aline Kuppenheim, Amparo Noguera

Chile Spania Tyskland USA 2017

1 time 43 minutter

Aldersgrense: 9 år

Kristin Aalen