DET TREDJE MORDET: Tidligere har japanske Hirokazu Kore-eda rørt oss med historier om foreldre og barn. Nå forvirrer han med en krim-historie uten klare svar.
NOW IT´S DARK: Hvem er vi? Hvor kommer vi fra? Hva galt har vi gjort mot den vi er glad i? Slik spør filmskaper Arild Østin Ommundsen i sin fabel, Now it´s Dark.
UTØYA 22. JULI: Erik Poppes gjenskaping av 72 terrorfylte minutter på Utøya skaper blandede følelser. Men han lykkes i å formidle hvor grusomt ungdommene må ha opplevd det.
COCO: Det lyder drøyt at to tredeler av en barnefilm beveger seg blant skjeletter. Men animasjonen er så livlig at dødningene blir et hyggelig bekjentskap.
DARKEST HOUR: 2. verdenskrig ble vunnet av vestmaktene, men det er lett å glemme hva seieren kostet. Darkest Hour viser at Winston Churchill nesten ga opp.
EN FANTASTISK KVINNE: Et dødsfall kan føre til krangel mellom de etterlatte. Men sjelden blir det så infamt som når ekskona nekter avdødes kjæreste å komme i begravelsen.
HJEMSØKT: Vi trenger flere kvinner i norsk film. I så måte bidrar Hjemsøkt godt. At forholdet mellom mor og datter kan bli vondt, kan dessuten egne seg tematisk for en grøsser.
LUMIERE! EVENTYRET BEGYNNER Brødrene Lumière laget den første filmframviseren i 1895, men trodde ikke oppfinnelsen hadde noen framtid. I dag er film en av verdens viktigste kunstarter.
JUPITERS MÅNE: Den ungarske regissøren Kornél Mundruczó fascinerer med et drama der en syrisk flyktning får kynikere og ikke-troende til å løfte blikket.
SKYGGENES DAL: Albert Åberg lærte å mestre frykten for spøkelser. 6-åringen Aslak i Skyggenes dal må beseire redselen for monsteret han tror finnes i skogen.
NATTA PAPPA HENTA OSS: Det er sårt når voksne forteller om en barndom der foreldre sviktet. Steffan Strandberg får fram et vell av følelser i sin selvbiografiske film.
Snømannen fortjener mer enn terningkast 2. Tomas Alfredsons versjon holder til en svak 4-er. Som så mange andre krimfilmer strever den med å gjøre morderen troverdig.