SKYGGENES DAL: Albert Åberg lærte å mestre frykten for spøkelser. 6-åringen Aslak i Skyggenes dal må beseire redselen for monsteret han tror finnes i skogen.
NATTA PAPPA HENTA OSS: Det er sårt når voksne forteller om en barndom der foreldre sviktet. Steffan Strandberg får fram et vell av følelser i sin selvbiografiske film.
Snømannen fortjener mer enn terningkast 2. Tomas Alfredsons versjon holder til en svak 4-er. Som så mange andre krimfilmer strever den med å gjøre morderen troverdig.
THELMA: Joachim Trier skildrer kristne på gammeldags vis i grøsseren Thelma. Langt mer interessant er framstillingen av en ung kvinnes kamp mot sitt overjeg.
WHAT HAPPENED TO MONDAY: Tommy Wirkola har som actionregissør fenget de spesielt interesserte. Nå åpner han døra for et bredere publikum ved hjelp av Noomi Rapace.
DETROIT: Regissør Kathryn Bigelow ble stemplet som sympatisør med CIA-torturister i sin forrige film. Nå svarer hun med en kritisk film om politivold mot svarte i USA.
CÉZANNE & ZOLA: Virkelighetslitteraturen er ingen ny oppfinnelse. Émile Zola brukte sin nære venn, bildekunstneren Paul Cézanne, i bøker han utga i 1870-årene.
KAPTEIN SUPERTRUSE: Bøkene om Kaptein Supertruse selger godt, men filmen om bøllene Harald og Thomas fortjener å havne langt ned på lista. Velg først å se Richard Storken og Milo – månens vokter.
SIERANEVADA: Cristi Puiu åpnet i 2005 våre øyne for den rumenske nybølgen med Lazarescus død. Nå er han tilbake med familiedramaet Sieranevada, en film om sannhet og løgner.
Terrence Malick er en annerledes filmkunstner. Etter et storslått epos, The tree of life, ble estetikken hans verste fiende. Men nå løfter han fram en eksistensiell bønn om nåde.
NRK-serien ”Der ingen skulle tru at nokon kunne bu” viste oss nordmenn som klarer seg på avsidesliggende plasser. Filmen Hoggeren illustrerer det motsatte.