Hva er den gode byen?

Kommentar: Kristin Aalen

  Hva skjer med detaljhandelen i Egersund dersom Biltema tilbys en tomt langt utenfor sentrum?

Hva skjer med detaljhandelen i Egersund dersom Biltema tilbys en tomt langt utenfor sentrum?

Egersund sliter med arbeidsløshet, Bryne med et tomt torg og på Sandnes kjører toget rett forbi beboerne på Lura. Kulturkritikk.no ledet nylig tre bydebatter i regi av Kåkå kverulantkatedralen og fant likevel glimt av håp i alt det vanskelige.

Kjøpesenterlandet Norge

Journalist og forfatter av boka Kjøpesenterlandet, Ronny Spaans, har skrevet og gitt tallkarakter til 36 norske byer og tettsteder. Det han har funnet, er nedslående:  Norge troner på toppen av kjøpesenterstatistikken i Europa. Vi har bygd 926 m2 per 1000 innbyggere, langt over nestemann, Estland, med 608 m2 og Sverige med 434 m2.

Hva er problemet? Jo, at kjøpesenteret svært ofte (men ikke alltid) legges utenfor bykjernen og danker ut handelen i den tradisjonsrike hovedgata og på det gamle torget. 

Men da Spaans innledet til debatt i Egersund, en debatt du kan se her, måtte han vedgå at i den byen har de bevart handlegata og lagt kjøpesenteret på en vellykket måte i den gamle Fayance-fabrikken et steinkast unna. 

Ordføreren slapp likevel en katt ut av sekken ved å peke på en framtidig utfordring: Hva skjer den dagen Biltema-kjeden vil etablere seg i Egersund og trenger en svær tomt som fort kan suge detaljhandel ut av sentrum?

Nye høghus på Bryne

Da Tour de bydebatt kom til Bryne, lå Storgata temmelig øde fordi folk heller ferdes like i nærheten på kjøpesenteret M44. Men i debatten, som du finner her, ble det raskt åpnet for lyspunkter framover fordi parken i Mølledammen rustes opp, og det skal bygges 4-sal-kino i det nå tomme Bryne Torg. 

Jeg utfordret Spaans til å trille terning for Bryne. Han ga en 4-er, men sa at det var snilt.

  I bydebatten på Bryne var det delte meninger om at politikerne vil bygge tre nye høghus.

I bydebatten på Bryne var det delte meninger om at politikerne vil bygge tre nye høghus.

Mest røre vakte det da Staale Grude Haaland (H) røpet at politikerne har vedtatt å bygge tre nye høghus på Bryne, noe arkitekt Reier Carlsen kalte perverst.

Bilbyen Sandnes

Spaans har i boka si vært nådeløs mot Sandnes og trillet en 2-er fordi han måtte lete etter sentrum, dernest fant at Kvadrat med sine gedigne 85.000 m2 kjøpesenter utarmer Langgata, samt at nye bygg som Tinghuset og Vågen 33 i Elvegata har lite menneskevennlige fasader. 

  Sandnes sov i timen da dobbeltsporet ble bygd mot Stavanger og gikk glipp av stasjon på Lura. (Foto: Teamgundersen)

Sandnes sov i timen da dobbeltsporet ble bygd mot Stavanger og gikk glipp av stasjon på Lura. (Foto: Teamgundersen)

Samtidig er Sandnes en by der innbyggere er slaver av bilen, mye fordi bydelene ligger spredt utover så store arealer. Aldeles latterlig er det at gaukene sov i timen da dobbeltsporet til Stavanger ble bygd og man ikke ba om togstopp på Lura. 

Det mest oppløftende i debatten på Sandnes brygge var da politikerne i panelet (se faktaboks) fortalte at ordfører Stanley Wirak har skjønt at han må jobbe iherdig med å få endret på den fadesen. 

Det er bare å ønske jærbyene lykke til med med å legge til rette for den miljøvennlige framtidsbyen. 

 

 

Tre bydebatter:

Innleder: Ronny Spaans, journalist og forfatter av boka Kjøpesenter-landet.

Egersund: Fant sted i Mungåt ølbar 23. mai med ordfører Odd Stangeland (Ap) og bypatriotene Johan Aakre og Thor Kristian Klepp.

Bryne: Fant sted i Mellombels ølstove 24. mai med M44-senterleder Eli Ulveseter, arkitekt Reier Carlsen og politiker Staale Grude Haaland (H).

Sandnes: Fant sted på Sandnes brygge 27. mai med bypatriot Anita Hamremoen og politikerne Erlend Kristensen (MDG) og Martin S. Håland (Sp).

Debattleder: Kristin Aalen

Arrangør: Kåkå kverulant-katedralen

Kristin Aalen